Rutiner och regler

Augusti 2020

Information, rutiner och regler

Anslagstavlor

Anslagstavlor finns i de två entréerna, 49 respektive 51. Styrelsen svarar för det som ska anslås.

Bilparkering

Bilparkeringen omfattar 40 platser, varav 16 platser har el-stolpar. Hyres-kostnaden är 75 respektive 150 kr/månad. Föreningen svarar för skötsel av slänten vid infart till vänster. Listan över parkeringsplatser finns hos Barbro Nordlund och önskemål om ändring av p-platser/kölista lämnas till henne.

Flaggning

Hans-Olov Söderström har åtagit sig att hissa flaggan alla allmänna flaggdagar. Om någon i föreningen önskar hjälp med att hissa flaggan vid annat tillfälle så ska det framföras minst dagen innan. Flaggan förvaras i festsalens kök, högra skåpet.

Information

Information till alla boende sker via anslagstavlorna och i “Gårdsbladet” som utkommer med ca 6 - 12 nummer per år. Den som vill lämna information via bladet kan vända sig till AnnBritt Stenberg eller lägga en lapp i Förslagslådan i biblioteket.

Jordlotter

Medlemmar kan i mån av tillgång disponera jordlotter vid parkens södra del. Pallkrage, jord och planteringar ska hållas i gott skick. Intresseanmälan lämnas till AnnBritt Stenberg.

Lägenhetsentréerna

Varje lägenhetsinnehavare svarar för renhållning vid sin egen entré.

Nycklar och lås

Medlemmarna är ansvariga för utkvitterade nycklar. Entrédörrarna låses automatiskt på kvällen och vid passage ska man se till att dörrarna går i lås. Vid problem med dörr, lås kontakta Barbro Nordlund.

Huvudnycklar finns hos Ann-Kristin Östergren, Barbro Nordlund och Ulla Kihlås.

Närståendeförteckning

För de boende som önskar lämna uppgifter om namn på sina anhöriga, finns en särskild blankett hos AnnBritt Stenberg. Dokumentet förvaras sedan säkert inlåst.

Sophantering/Filter

Alla hushållssopor läggs i våra tre behållare vid fastigheten, även det komposterbara avfallet som vi lägger i särskilda gröna påsar som finns att hämta i snickarboden. Grövre sopor inklusive pappkartonger lämnas vid kommunens särskilda sopstationer. Trädgårdsavfall får varje lägenhetsinnehavare ansvara för att det bortförs. Miljöfarligt avfall läggs i Röda lådor i Snickarverkstaden.

Filter, 3 inne samt till gammal köksfläkt, de finns i snickarbon att hämta.

Påsfilter till ny köksfläkt köpes hos Ulla Kihlås för 50 kronor styck.

Snöröjning

Snöröjning av loftgångar, gång- och körvägar svarar föreningen för. Parkeringsplatsernas snöröjning och sandning/saltning samt sopning sköts av hyresgäst.

Gemensamma utrymmen

Bastun disponeras fritt av alla boende. Ann-Kristin Östergren svarar för ordningen i bastun men städningen sköts av de som använder den.

Festvåning

Festsalen disponeras kostnadsfritt av föreningens medlemmar och bokning av medlem sker på bokningslistan som finns anslagen i festlokalens entré. Våra lägenhetsnycklar går också till festlokalen. Ventilationen hålls i normalläget på låg nivå men är man många bör man öka ventilationen. Vid funderingar kontakta A-K Östergren. Städning måste skötas av den som bokar. Om någonting går sönder, meddela då någon i styrelsen.

Bibliotek

Låna gärna utav vår samling av nya och gamla böcker. Finns även film och tidningar. Vid funderingar kontaktar du/ni Reidun Ingelborn.

Gym för alla medlemmar, kom och gå när du vill, utan bokning!

Behöver du/ni instruktion eller har frågor gällande gymmet, vänder du/ni er till Pekka.

Vill du pröva MOTOmed viva2=cykel, för aktiv/passiv benträning, hör då av dig till AnnBritt.

Följ de instruktioner som finns uppsatta i rummet.

Gästrum

Bokar och betalar gör du hos AnnBritt Stenberg, 51D. Därefter skriver du in dig på en lista i hallen utanför biblioteket. Nyckeln till gästrummet hämtas hos AnnBritt Stenberg eller Ann-Kristin Östergren efter kl.12.00 den dagen rummet ska användas. Föreningens gästrum kan hyras till en kostnad av 100 kr/dygn,

Den som bokat rummet ansvarar för städningen. Städutrustning finns i garderoben samt i köket. Husdjur får inte medtas.

Tvättstuga/Mangelrum

Tillgänglig för alla medlemmar och var och en städar efter sig. Tvättmaskin och torktumlare, 5-7 kg, finns för större tvättgods, såsom lakan, gardiner, täcken m m.

Snickarbod

Alla maskiner, verktyg mm är tillgängliga för föreningens medlemmar. Föremål som går sönder eller förbrukas ska ersättas. Alla städar efter sig.

Vindsutrymmen

Ljuset ska alltid släckas och dörrarna låsas efter varje besök på vinden.

För vår trivsel gäller:

Husdjur

Medlemmar som äger husdjur ska hålla dessa under sådan tillsyn att de inte stör grannar och att föroreningar plockas upp från föreningens mark.

Ljudstörningar

Bör undvikas nattetid mellan 22 - 08. I övrigt gäller normal hänsyn och sunt förnuft.

Rökning

Rökning är förbjuden inomhus i samtliga gemensamma lokaler. Rök inte på din balkong eller uteplats i närheten av din grannes friskluftintag. Intaget finns mellan din grannes köksfönster och din balkong alternativ avskiljnings-vägg.

Övrigt

På Strömstaren matar vi inte fåglar, piskar eller dammar på uteplatser, balkonger eller loftgångar. Torkvinda finnes nere vid piskställning bakom poolen.

Inför större renovering i lägenhet eller på balkong/altan, ska styrelsen meddelas.

Kontaktpersoner

Ring i första hand fastighetsansvarige Ulla Kihlås vid problem som föreningen ansvarar för.